MS Henrik Ibsen®, tidligere DS «Styrsö», gikk opprinnelig i rutetrafikk i Göteborg-skjærgården fra 1907 og helt frem til 1960. Deretter fortsatte hun som charterbåt i Sverige inntil hun i 1992 ble kjøpt til bruk i Telemarkskanalen. Skipet ble hentet til Norge i 1992 og satt i drift på Telemarkskanalen i forbindelse med kanalens 100 års jubileum. Året etter ble hun ytterligere tilpasset kanaltrafikk ved ombygging på Knardalstrand Slip & Verft. i 1993 ble skipet omdøpt til MS Henrik Ibsen® etter det tidligere dampskipet DS «Henrik Ibsen» som gikk i trafikk på Telemarkskanalen fra 1907 til 1917. Fra 1992 til 2009 var skipet eid og drevet av Skien Dalen Skipsselskap AS.
Etter 2008-sesongen gikk skipet i opplag på grunn av skader og slitasje. Året etter ble hun solgt til Telemarkskanalen Skipsselskap AS ved Thor Morten Halvorsen, eier av Dalen Hotell. Oppgradering av skipet ble igangsatt og deler av skrog og drivverk ble først renovert på Hansen & Arntzens verft i Stathelle. Deretter gikk skipet til Fjærholmen trebåtbyggeri og Båtbygger Geir Røvik ved Tønsberg for overhaling og oppgradering. Skipets originale Damesalong akterut ble renovert og innlemmet som en del av skipets 1. klasse-restaurant. Engelsviken Verft fikk kontrakten for oppgradering og installasjon av nytt sikkerhets- og redningsutstyr. Doyle Lyngør Seilmakerverksted leverte duk til seildukstekking av toppdekk samt promenadedekket. Skipet er fullstendig oppgradert og renovert i en Agatha Christie-1920-stil med chesterfieldsofaer i plysj, mahognyinteriør, krystall lysekroner og messingdetaljer. Innredningen er delvis antikk og produsert spesielt for skipet av det engelske interiør og møbelverkstedet Andy Thornton. Skipets 38 krystalllysekroner er spesiallaget og levert av Hotel Contract Interiør i Oslo.